Biologi
Biologi er et vigtigt alment dannende fag, fordi det sætter den studerende i stand til at forholde sig til den verden vi alle lever i. I biologi beskæftiger de studerende sig med aktuelle biologiske emner, så som bioteknologi, gensplejsning, sygdomsbekæmpelse, vandmiljøplaner, kost og motion osv. Det er netop viden om os selv og det miljø vi lever i, der er en af grundpillerne i faget biologi.
…som studieretningsfag Biologi er et studieretningsfag på A-niveau. |
…som valgfag Biologi kan vælges som valgfag på B-niveau. |
B-niveauPå B-niveau kommer eleverne også i dybden med stoffet, blot er omfanget af stof ikke så stort som på A-niveau, og den kemiske side af biologien nedtonet. LæreplanKernestoffet søges læst gennem tematiske emner inden for følgende hovedområder:
UndervisningenBiologi på B-niveau er et mundtligt og eksperimentelt fag, hvor der lægges størst vægt på den mundtlige formidling af stoffet. Løsning af skriftlige opgaver indgår som en naturlig del af læreprocessen. Eksperimentelt arbejde er integreret i undervisningen og udgør ca. 25%. Der udføres forsøg, som tager udgangspunkt i de valgte emner. Rapporter og journaler udarbejdes i forbindelse med eksperimenterne. EvalueringDer gennemføres løbende evalueringer, der sikrer, at eleverne jævnligt får mulighed for at vurdere deres udbytte. Der gives en mundtlig og en skriftlig årskarakter. EksamenDer afholdes en individuel, mundtlig prøve på 30 min. med en forberedelsestid på 1 time. Prøven er mundtlig og tager udgangspunkt i et eller flere af undervisningens temaer. Materialet består af en overskrift med præciserende underspørgsmål samt kendt og ukendt bilagsmateriale. Det eksperimentelle udført i undervisningen indgår i opgaverne. |
A-niveauPå A-niveau beskæftiger eleverne sig indgående med alle dele af biologien. De får en stor viden og forståelse for biologiske sammenhænge og bliver i stand til at deltage kvalificeret i aktuelle diskussioner med biologisk indhold: genteknologi, bioteknologi, miljøforurening, medicinforbrug, resistente bakterier etc.. LæreplanKernestoffet læses gennem tematiske emner inden for følgende hovedområder:
UndervisningenI biologi på A-niveau lægges der både vægt på den mundtlige og skriftlige formidling af stoffet. Ca. 25% af undervisningstiden bruges på eksperimentelt arbejde, hvor der udføres forsøg, som tager udgangspunkt i de valgte emner. Skriftligt arbejde vil indgå som en naturlig del af undervisningen og omfatter bl.a. følgende: journaler, rapporter, opgaver, projektarbejder og præsentation af eksamensprojekt. EvalueringDer gennemføres løbende evalueringer, der sikrer, at eleverne jævnligt får mulighed for at vurdere deres udbytte af undervisningen. Der gives en mundtlig og en skriftlig årskarakter. Mundtlig eksamenEn individuel prøve på 30 min. og med 24 timers forberedelse. Materialet indeholder en overskrift og en kort præciserende tekst samt bilag i form af artikler og figurmateriale. Skriftlig eksamenEn 5 timers individuel prøve. |